torstai 17. syyskuuta 2015

Zermatt Tour 1-2

1 päivä:

Matka kohti Zurich:ä lähti aamulla aikaisin ja lentokoneessa jo törmättiin tuttuihin, jotka olivat matkalla Jungfrau (Interlagen) maratonille. Ehdittiin kivasti vaihtaa kuulumiset ja jatkettiin junalla suoraan Zermatt:n yhden vaihdon kautta Visp asemalla. Lopun junamatka tarjosi kivasti katseltavaa ja hieman jo saatiin esimakua siitä mitä junalla matkustaminen hammasratasvetoisella raiteella tuntuu. Ylämäkeä kun täällä riittää!

Asemalta meidät haettiin hotellin omalla sähköautolla joka on tiukan määrityksen mukainen. Autojen on oltava 1,4 metriä leveitä, kaksi metriä korkeita ja neljä metriä pitkiä, eivätkä ne saa muistuttaa tavallisia autoja. Myös futuristinen muotoilu on kielletty [1]. Siellä me istuttiin taka-"penkillä" lampaantaljan päällä ja ihmeteltiin menoa. Hotellissa nimeltä Artist Apartments vastaanotto oli yställinen ja isäntä esitteli mahdollisuudet ja kertoi hyvin miten huone ja infra toimii.

Asetuttiin pikaisesti paikalle ja kaupaste haettiin ruuat ja juomat, jotta ilta lenkille päästää pikaisesti. Katsoin reitin summittaisesti ja otin hotellin seinältä olevasta kartasta kuvan kännykkään ja painelin mäkeä ylös juoksu jalkaa. Vastaantulevat pyöräilijät ja trekkailijat morjestivat ja yksi alkoi jopa melkein kannustamaan.. Menin vähän omia polkuja ja reitit oli hienoja.

Matterhorn valot illalla

ja aamulla

2 päivä:

Reittikuvaus oppaan silmin.. Tilaus oli "all day long" tyypinen trekkaus. Huh, Oppaalla oli taas hommaa kun oli vaan infon karttoja ja kopioituja palasia suunnistuskartoista.. onneksi valitsin sellaisen helpon laakson, jossa ei voi eksyä.. Lähdettiin samaa reittiä kuin eilen ja parit oikopolut siihen höysteeksi mukaan, jotta kameralle olisi tarpeeksi jännittävää tekemistä. Hieman huippasi parissa kohtaa mutta menoa se ei haitannut. Suunta oli Furgeggaan ja siitä tuolle Ultraks 16k reitille. Lopulta yhden kiinni olevan kahvilan kautta päästiin Sunnegga:lle 2288m, Tässä pitkin jo saada soppaa ja toinen aamupala tuli tarpeeseen, päälle vielä kunnon latte kahvit. Jatkettiin murmelipolkua pitkin Blauherd 2571m korkealle hissi asemalle. Matkalta poimittiin pari kätköä. Välillä näkyi Zermatt maraton reittimerkintöjä.

Sitten jatkettin jo omia polkuja ja mentiin umpikivirinnettä alas yhdelle opaste viitalle, josta päästiin tuolle Grindisee lammelle, jossa oli yksi mini kätkö, joka kuvattiin ja kirjattiin kun olemattomalla kynällä saanut puumerkkiä paperiin. Jatkettiin laakson toiselle puolelle, jossa Grunsee 2300m lampi odotti meitä, molemmissa lammessa uiskenteli pieniä kaloja. Seuraavaksi olisi ollut tarjolla olutta, mutta me tietty paineltiin vauhdilla ohi ja matka jatkui Riffelalp 2211m kautta Findelbach easy polkua pitkin alas laaksoon.

Reittiin olitiin ilmeisen tyytyväisiä kun Merja tuumasi, että nyt on PIKKASEN väsy ja päänsärky alkaa hellittää, kun muistaa juoda (sitä halpaa olutta) tarpeeksi.

yhteenveto: 7h 45min aika liikkeellä 4h 35min matkaa 18,2km
Zermatt 1600m - Furgegga 2178m - Sunnegga 2288m - Blauherd 2571m - Grindisee 2344m - Grunsee 2300m - Riffelalp 2211m - Findelbach 1770m - Zermatt 1600m.